Spring naar inhoud

Gerrit van der Heide “De Jeunesse van vroeger”

Ik ben Gerrit van der Heide, bijna 72 jaar en nog steeds druk in het bromfietsgebeuren bezig. Nadat ik in 1963 door het frame van mijn Puch gezakt was, had ik er geen lol meer in, om met de Puch te rijden. Kocht een nieuw Puch frame, bouwde alles over en verkocht de

brommer voor een goede prijs. Nu had ik bij de plaatselijke fietsenzaak een mooie bromfiets zien staan. Een Berini Jeunesse, waar een bord van "Dit is een Hollandse bromfiets" op de buddyseat stond.
Ik wist het meteen, dat wordt 'm! Na een jaar was de garantie voorbij en besloot hem op te voeren. Motor uit elkaar, begrenzer er uit gehaald, poorten ietwat gevijld, Del'Orto carburateur erop,

Gerrit op de Jeunesse in 1962

enz. De brommer reed ca. 75Km/u. Dat was hard en sterk genoeg.

Maar ja. de verkering kwam en er moest een auto komen. Dus Berini verkocht (had ik het maar nooit gedaan) en brommer af...

In 2008 bekroop mij toch weer de kriebels om bromfiets te gaan rijden, maar wilde echt alleen een Berini jeunesse hebben, de brommer uit mijn jeugd. Teneerste liep ik tegen een Duitse Zundapp bergbrommer aan tijdens de Vehikel en hiermee begon het tweede bromfietstijdperk voor mij. Op een gegeven moment (2009) hoorde ik van iemand van de vereniging, dat zijn broer in Den Helder een Berini sport had staan. Wij samen er naar toe en ja hoor, hartslag sloeg over, daar stond een Jeunesse zwart/zilver uit 1964.

Ik bood zijn broer zo € 1000.-- maar hij hapte niet toe, zou erover nadenken. Na 9 maanden vond ik, dat het lang genoeg geduurd had en belde hem op en enig aarzelen kon ik de Jeunesse komen halen. Nou, ik sliep die nacht niet best, zo opgewonden was ik. De volgende dag aanhanger van een kennis achter de auto en hup naar Den Helder. Daar opgeladen, gauw afgerekend (hij zou zich nog bedenken) en terug naar huis.

De Jeunesse zoals Gerrit hem destijds kocht

Het verhaal kende een vervolg. Jeunesse uit elkaar, stralen , in de grondverf spuiten en inmiddels had ik de Heer Johan Kats leren kennen en daar konden de plaatdelen, enz. naar toe, om door een spuiter uit de Berini tijd in kleur te laten spuiten. En dat zag er al geweldig uit. Alles opgehaald, kon zo goed verpakt in mijn auto, bedankt en naar huis.

De rest volgde met in elkaar zetten, wat best nog een intensief karwei was, maar met wat raadgevingen van Johan Kats lukte alles best. Al met al heeft het bijna twee jaar geduurd, voordat de bromfiets helemaal afgemonteerd was (een uitlaatdemper verrot, na laten maken, verchromen van remnaven heel moeilijk, motorrevisie enz.) Maar het resultaat mag er zijn. Heeft zelfs de 1ste prijs op de bromfietsshow van de E.L.V.I.S bromfietsclub gewonnen.

Gerrit op de Jeunesse in 2016

Heb er later nog een Sparta Sport 3V 1973 en een Honda CD50 1972 bij gekocht. Mijn schuur is nu vol, maar ik vind dat wel genoeg. Rij veel ritten met de E.L.V.I.S Bromfietsclub mee (ben daar lid van, ook teven van de Sparta, Honda en Zundapp Club), dus aardig druk bezig...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *