Spring naar inhoud

Welkom

In mei 1949 wordt met behulp van de Herstelbank en de Haagse handelsonderneming Hart Nibbrig en Greeve (HNG) de motorenfabriek Pluvier opgericht. De fabriek is opgezet om de Cyclemaster te gaan produceren, waarvan HNG de verkoop zou gaan verzorgen. Bernhard Neumann, Rinus Bruynzeel en Nico Groenendijk zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de "Cyclemaster", een naafmotor voor in het achterwiel.
Het vervelende van de Cyclemaster is dat bij bijna iedere reparatie de motor uitgebouwd moest worden. Uit ontevredenheid over het Cyclemasterontwerp bouwen Bernhard, Rinus, en Nico in hun eigen vrije tijd een rolaandrijver voor boven het voorwiel. Hun creatie is grotendeels opgebouwd uit onderdelen van de Cyclemaster.

De eerste twee letters van hun voornamen vormen de naam van hun ontwerp: BeRiNi. Op zaterdag 4 juni 1949, de dag voor pinksteren, tonen ze hun creatie aan de directie van HNG. De directie is zo enthousiast dat ze besluiten de berini in plaats van de Cyclemaster gaan produceren.
Deze is immers veel goedkoper en eenvoudiger te maken. De eerste Berini M13 (eitje) is gemaakt in Den Haag en in 1950 is de productie naar Rotterdam verhuisd en in een nieuwe fabriek met 80 man werden er iedere dag ongeveer 180 berini’s gemaakt..... 
(bron: Rijwielhulpmotoren - de collectie van Jan Bosveld)

Geheel geïnspireerd door dit verhaal hebben twee mensen, Johan Kats & André de Kruijf, de handen ineen geslagen en, 65 jaar na de totstandkoming van de eerste Berini, in 2014 de Beriniclub opgezet. De club is uitsluitend bestemd voor Berini's welke zijn geproduceerd vanaf 1949 tot en met 1981

Komende jaren zal er druk worden gewerkt aan een passende website voor dit historische bromfietsmerk. Tevens streven wij er naar om één keer in het jaar een tourrit te organiseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *